LA CORAL DE ST.MARTIN LE-BEAU A CERVELLÓ   per marycarmen

CARTA OBERTA A TOTES LES PERSONES AMIGUES DE L’ASSOCIACIÓ D’AGERMANAMENT CERVELLÓ-SAINT-MARTIN-LE-BEAU(França), ESPECIALMENT A TOTES LES MERAVELLOSES FAMÍLIES ANFITRIONES DE CERVELLÓ QUE HAN COL•LABORAT AMB NOSALTRES EN AQUEST ESDEVENIMENT.

Estimats amics i amigues:

Ja ens hem acomiadat dels nostres germans de Saint-Martin-Le-Beau. Penso que tots, davant del nostre Ajuntament, hem plorat aquest matí. Ells i nosaltres. El nostre és un agermanament que es manté viu. El proper any ja farà 25 que es va signar aquest compromís i seguim lluitant per mantenir aquesta amistat entre els habitants dels dos pobles.

Estic segura que tots els que hem participat aquesta vegada estem una mica fatigats per la moguda que hem tingut aquests quatre dies (i els anteriors), però penso que tots, sense dubte, estem satisfets de com ha anat el programa establert.

RECORDEM:

Els nostres amics francesos van arribar el dia 8 d’aquest mes a la porta de l’Ajuntament. Serien sobre les vinthores.

A l’Ajuntament, el Sr. Alcalde, el Sr. Regidor de Cultura i la Sra. Regidora de Benestar Social, ens han ofert una recepció molt agradable on s’ha fet la presentació de les diferents famílies per part dels Presidents dels dos pobles: les famílies de Saint-Martin i les famílies amfitriones de Cervelló.
Teníem a les taules un bon refrigeri i beguda suficient per a tots i en compliment del que diu el diccionari sobre el refrigeri, que “és un aliment lleuger que hom pren per reparar les forces” crec que els nostres amics i nosaltres mateixos hem pogut, entre copa i copa, reparar forces de debò.
En aquest acte hauríem de manifestar el nostre agraïment a Jack Malaret per haver actuat de traductor, juntament amb el President de Jumelage, Jean-Pierre Reze.

A les 22 hores aproximadament, tothom a recollir les maletes a l’autocar i cap a les corresponents cases.

Segons el programa a seguir, el dijous es va fer la concentració a la plaça de la biblioteca, per tal de fer una visita guiada a Santa Maria. Una visita guiada per la nostra amiga Ma. Dolors Roig, funcionària de l’Ajuntament a qui se li ha encomanat acompanyar a les famílies franceses que tenien interès en fer aquesta visita. Ha estat una explicació sobre Santa Maria més que professional i ha demostrat que na Ma. Dolors coneixia a la perfecció el tema. La majoria de vosaltres sabeu que és llicenciada en Història de l’Art i que no era la primera vegada que feia de “guia” a Santa Maria. Ens ha donat la sorpresa de presentar-se en francès i anar dient de tant en tant alguna paraula en aquest idioma. Felicitats a Ma. Dolors en nom de tota la gent de l’Associació d’Agermanament!

Hem dinat a l’Ateneu com estava previst. Ens ha servit la rostisseria Laura de Cervelló. A les cinc de la tarda la Coral de Saint-Martin havia de fer un assaig i la gent de les dues Associacions havíem previst celebrar una reunió mentrestant, així que ens hem quedat a una de les sales de l’Ateneu fins el moment de tornar a les cases per a canviar-nos de roba i anar a sopar al restaurant “Molí dels Frares”, on treballa de cuiner el nostre company Cristóbal. Érem noranta persones i tot ha anat molt bé.

El dia 10, divendres, una altra vegada a les 10 h., ens hem reunit a la plaça de la biblioteca. Ja estava previst visitar Barcelona ciutat amb l’autocar que portaven els amics francesos. El dia anterior, la germana de na Ma. Dolors Roig que es diu Montserrat i es mestra de professió, ha vingut a oferir-se per a acompanyar a les persones que anaven a visitar Barcelona, ja que ella havia fet la visita al Parc Güell, a la Sagrada Família, a la casa Batlló, etc. amb els seus alumnes, i l’agradaria ajudar-nos en aquest tema. Ens ha dit que necessitaria alguna persona, amb nocions de francès per a acompanyar-la i hem tingut la sort de poder disposar de l’amic Josep Ma. Genovart, que domina l’idioma i també estava disposat a col•laborar amb la nostra Associació. Volem manifestar-los als dos el nostre agraïment, així com a la persona que ens ha atès a Protocol de la Sagrada Família que ens ha facilitat l’entrada a 27 persones, sense posar-nos cap impediment, una vegada conegudes les circumstàncies que hem explicat sobre el viatge des de Saint-Martin-Le-Beau.

Han arribat de Barcelona sobre les 20 h. La majoria dels nostres amics francesos han anat a les cases a canviar-se de roba i desprès, a les 21 h. el sopar a l’Ateneu, càtering servit per la mateixa Rostisseria Laura.

El dissabte dia 11 – Fira de Cervelló, com cada dia, a les 10 h. concentració a la plaça de la biblioteca.

Tota la Comissió d’Agermanament estaven enfeinats: Uns preparant el menjador pera unes 130 persones. Altres amb els preparatius per fer una paella (que subvencionava l’Ajuntament per la gent de França i els seus amfitrions). El grup que feia la paella és el mateix que cada any, al mes de juny, es trasllada a Saint-Martin-Le-Beau, a fer una paella per tot el poble, que són Llorenç Castañeda, Andreu Calpe, Ton Canals…i altres que anys desprès s’han afegit, com l’Antonio Olivella, en Joan Suñé, en Cristóbali algun voluntari més que en cada viatge s’afegeix per a col•laborar. L’arròs ha sortit molt bo.

La resta de persones de l’Associació d’Agermanament feien torns a l’estand de 10 a 14 i de 17 a 20:30 h.
Aquest dissabte al matí, teníem un grup bastant nombrós de persones interessades en visitar la nostra biblioteca. Com els dissabtes obren al matí, hem anat amb el grup i amb la Núria (l’administrativa de la biblioteca) per fer una visita a totes les plantes i ens hem detingut una estona “al racó del President Tarradellas”. Amb el grup ens acompanyava la bibliotecària de Saint-Martin que ha fet diverses preguntes que han estat contestades per la nostra estimada Núria. Pensem que han sortit tots i totes prou contents d’aquesta visita. Agraïment sincer al personal de la Biblioteca de Cervelló que són tots fantàstics.
A les 20 h. teníem el Concert ofert a tot el poble de Cervelló, per la Coral de Saint-Martin-Le-Beau a l’Església Parroquial de Sant Esteve. Els nostres amics, a les 17 hores ja estaven fent un assaig previ. Agraïments a Mn. Ricard Hernández per la seva col•laboració desinteressada.

El concert ha estat un gran èxit de públic i la Coral de Saint Martín ens ha agradat molt a tots. Canten veritablement bé. Han col•laborat amb ells, la Coral Diana que han cantat cinc cançons i el Cor de Cambra, acompanyant-los al finalitzar el concert els amics de França, en la cançó“El Rossinyol”. Tots ells han rebut un llarg aplaudiment del públic.

Felicitats a tots !!!

En aquest concert ens han acompanyat 13 membres de la família del Sr.ManuelLaorden, “un niño de la guerra” i un basc que de molt petit, com tants i tants nens espanyols, han estat separats de la seva família, no en tots els casos, per sort, i enviats a altres països d’Europa. La seva història ens ha arribat a la nostra Associació per mitjà de la pàgina web que tenim gràcies al nostre gran col•laborador Josep Fernandez Arnau (per tots nosaltres, Pepín) que ens fa de fotògraf i porta la pàgina Web. Hem connectat amb la filla del Sr. Laorden (Alicia) la primera vegada en data — i fins ara. Hem intercanviat correus i correus electrònics i infinitat de trucades telefòniques i sense haver-nos vist mai, ha nascut una gran amistat. Hem d’agrair molt a la estimada Gilberta (Gigi) de Saint-Martín-Le-Beau, que ha estat la nostra “còmplice francesa” en aquesta història.

N’Alicia, en veure la nostra pàgina web i comprovar que teníem relació d’agermanament amb Saint-Martin-Le-Beau, el poble on havia anat a parar el seu pare, en l’època de la nostra guerra civil quan només tenia quatre anys, s’ha posat en contacte amb nosaltres per a intentar localitzar a alguna persona que hagués anat al col•legi amb el pare o recordés alguna cosa sobre aquella història. Gilberta Joan ha pogut localitzar una família i ens ha enviat fotografies d’un senyor que els recordava. Alicia entusiasmada volia saber i saber més!…. La seva il•lusió era poder presentar al pare una persona amb la que compartir tot el que havien passat, per això quan hem sabut de la visita dels amics de Saint-Martín amb la Coral, els hem convidat a venir a Cervelló i així poder parlar directament amb Joaquim i la Gilberta que eren portadors d’una carta d’un veí de Saint-Martin amb unes fotografies, on, en una d’elles estava aquest senyor, un cavall preciós i el germà, molt petit, del Sr. Laorden.

La nostra Associació se sent enormement feliç per haver fet aquesta petita investigació i aconseguir que una filla com aquesta, que és tot cor, aconsegueixi que el pare, de 81 anys, tingués una tarda-nit, tan emocionant.

Una altre vegada més us manifesto, en nom de tots els membres de la nostra Associació, el més sincer agraïment per la vostra col.laboració i ens acomiadem de tots vosaltres amb una abraçada molt forta, fent-vos saber que sempre que ho necessiteu, podeu comptar amb nosaltres.